Trick je mind en bereik wat je wilt

trick je mind bereik wat je wilt

Je kent vast wel de uitspraak dat ongeveer 5% van de mensen op onze mooie aardbol 95% van het geld bezit. Daar kun jij met je logisch nadenken van afleiden dat 95% van de mensen in een strijd zit voor 5% van het geld. Laten we daar van maken dat 95% van de mensen zichzelf in die strijd plaatsen. Het is namelijk allemaal mentaal, er is meer dan genoeg voor iedereen.

Via school, media en de mensen om ons heen die hier al jarenlang diep in zitten worden de meeste van ons van kleins af aan geleerd dat er niet genoeg is. Onbewust wordt er een mindset opgebouwd dat we altijd meer zouden moeten bereiken. Meer vrienden, meer spullen, meer geld, meer faam, meer ‘succes’. We worden aangeleerd dat onze eigenwaarde iets te maken zou hebben met deze dingen. Ook al ontkennen we dit maar al te graag, degene die dit het hardste roepen zijn vaak juist degene die het meest onder controle zijn van deze ‘altijd-meer-mindet’, ze zijn er blind voor en onbewust worden hun gedachtes en de acties die hieruit volgen aangestuurd om nooit tevreden te kunnen zijn met wie ze zijn en wat ze hebben. Ze moeten altijd meer bereiken. Ik was er één van.

Er is toch helemaal niks mis met meer willen bereiken in het leven?

Nee, daar is zeker niks mis mee. Meer willen bereiken in het leven vind ik persoonlijk heerlijk. Ik noem het evolutie, groei, ontwikkeling. Het gaat alleen om het onderliggende gevoel van nooit tevreden kunnen zijn met waar je nu bent, met wie je nu bent. Als je mindset altijd meer wilt, dan kom je nooit op een punt waarbij je tevreden bent met wie je bent en waar je bent. Er moet namelijk altijd meer bereikt worden en je bent nooit goed genoeg. Wie je dit idee heeft aangeleerd en waar het precies vandaan komt is niet zo belangrijk, maak jezelf geen slachtoffer van een extern iets. Het is belangrijker dat je kunt toegeven dat je mind zo functioneerd, dan kun je het leren loslaten door te observeren wat er in je mind gebeurt wanneer je dit gevoel krijgt. Aan de andere kant ligt een gevoel van rust, het gevoel van ‘innerlijke trots’ en zelfliefde.

De titel luidt ‘bereik wat je wilt’, kun je uitleggen hoe je de mind hier dan voor kunt gebruiken?

Vanuit een staat van rust en zelfverzekerdheid wanneer je je bewijsdrang stapje voor stapje achter je kunt laten, krijg je een veel helderder beeld van wat je echt wilt. Je ziet in wat vanuit je ‘bewijsdrang’ komt en wat vanuit ‘groeidrang’ komt. Groeien is wat zich door jou heen wilt ontwikkelen, je natuur, wat jij echt wilt van binnen. Bewijzen is altijd meer willen bereiken voor de ogen van een ander. Herken eerst het verschil tussen deze twee, dan weet je vanzelf waar je je energie en aandacht aan wilt besteden. Je kunt hierin je intuïtie volgen. Volg je eigen interesse, je zal je steeds meer jezelf gaan voelen en het leven zal je steeds meer voldoening geven. Het mooie is dat je er minder voor nodig hebt om meer voldoening te voelen, en vooral voldoening die van langere duur is. Geen korte chemische reactie in je hersenen die je een bepaalde sensatie geeft waar je aan verslaafd raakt, maar een dieper gevoel, iets wat je van binnen met je mee kunt dragen.

Okee dat klinkt veelbelovend, en wat zijn de tricks waar je over praat?

Één van die tricks die mij persoonlijk door letterlijk alles heen kan helpen is ‘alles gaat voorbij’. Het is zo simpel, maar tegelijkertijd zo krachtig. Vaak maken we dingen gecompliceerd en zo raken we in de knoop met onszelf en de mensen om ons heen. Het zijn vaak juist de simpele dingen die het meest krachtig zijn. Je kunt je mind zien als een computer, een biologische supercomputer die reageert op commando’s. Net zoals de mind geprogrammeerd kan worden met een ‘altijd-meer-mindset’ met bewijsdrang die je rusteloos maakt en het gevoel geeft dat je nooit goed genoeg bent, kun je zelf ook commando’s invoeren waar je mind op reageert. Door dingen te herhalen worden ze sterker in je neurologisch netwerk en zo kun je dus zelf mentale gewoontes creëren. Je kunt jezelf nieuwe denkpatronen aanleren en afleren, je kunt het hele functioneren van je mind veranderen. Lees meer over gewoontes veranderen in deze blog. Wat dus zo krachtig is aan ‘alles gaat voorbij’, is dat je op deze manier jezelf mentaal versterkt om alles te kunnen doorstaan, zonder je te verzetten tegen wat is. Je accepteert hetgeen wat je ervaart en maakt jezelf er alleen maar bewust van dat het tijdelijk is. Dat is de natuur van alles in het leven, alles gaat uiteindelijk voorbij. Een situatie, een gevoel, een gedachtestroom, een aanhoudende gedachte, een herinnering, spanning, emoties, fysieke pijn, alles, letterlijk alles wat je je kunt bedenken gaat voorbij. Dus dit is iets wat je kunt toepassen in elke situatie, op elk moment.

Als ik nu al jaren depressief ben, in een situatie zit waar ik niet uit kom of mentaal alleen maar verder in de knoop lijk te komen, dan voel ik de kracht niet echt van zo’n uitspraak. Hoe stuur ik mezelf in de juiste richting?

Het is belangrijk dat je weet dat alles van voorbijgaande aard is, dan verliest het de ‘vastheid’ die het heeft mentaal. Het mentale verhaal is hetgeen wat je huidige situatie in stand houdt, je buitenwereld is een weerspiegeling van je ‘innerlijke wereld’. Misschien vind je dat zweverig klinken, maar als jij je mind verteld dat alles vast is, dan zal je mind hierop reageren door dit te bevestigen. Je aandacht gaat uit naar alles wat dit bevestigd, je eigen perceptie houdt het dus in stand en zal alleen de problemen zien en benoemen. Wanneer je jezelf verteld dat alles voorbij gaat, dan zal je mind hierop reageren met een vernieuwde perceptie. Je aandacht zal ineens vallen op kansen en mogelijkheden om je heen. Het kan zomaar zo zijn dat deze altijd recht voor je neus stonden, maar je mind laat je alleen zien waar jij je mentaal op richt. Vertel jij jezelf dat alles vast is, dan zie je de problemen die dit bevestigen. Vertel jij jezelf dat alles van voorbijgaande aard is, dan zie je ineens in dat je jezelf altijd vasthield in hetgeen wat je als vast ervaarde. Verzet tegen, obsessie over of acceptatie van een situatie, het zijn allemaal keuzes die je zelf in de hand hebt om jezelf te houden waar je bent of te groeien van waar je staat en te gaan waar je wilt.

Wat zijn nog meer ‘tricks’ die je kunt gebruiken om dingen te bereiken?

Om verder gebruik te maken van de mind, die funtioneert op de aangeleerde gewoontes, kun je jezelf wijsmaken dat je net iets meer kunt bereiken dan waar je nu bent. Ik gebruik dit tijdens meditatie, hardlopen, vasten en om met emotionele triggers om te gaan. Bijvoorbeeld wanneer ik aan het hardlopen ben en ik voel fysieke pijn ergens in mijn lichaam of ik voel mijn energie omlaag gaan. Op het moment dat ik dit ervaar, dan krijg ik negatieve gedachtes die me het gevoel geven dat ik wil opgeven. Maar dan gebruik ik deze mind trick. Ik vertel mezelf dat ik het sowieso nog kan volhouden tot aan een bepaald punt, bijvoorbeeld het einde van de straat waarin ik nu loop of een bepaald punt wat ik zie in de verte. Dan ervaar je meteen weer even dat alles altijd voorbij gaat. De fysieke pijn die ik ergens in mijn lichaam ervaar die neemt af en verdwijnt uiteindelijk weer ergens. De ademhaling verdiept, het energieniveau gaat weer omhoog en je merkt dat je lichaam tot veel meer in staat is dan je zelf denkt. Pijn is grotendeels mentaal en hoeveel ons lichaam aankan is ook een mentaal spelletje. Door observatie leer je de onbewuste processen en dus de werking van je mind beter kennen en met kleine tricks, wat dus eigenlijk bewuste commando’s zijn kun je meer bereiken.

Het klinkt best vermoeiend als je dit steeds maar weer moet blijven doen, het klinkt als een strijd. Is er niet een manier om je mind voor altijd te veranderen?

Dat doe je automatisch. We bouwen met onze acties nieuwe verbindingen op in ons neurologische netwerk waarop we functioneren. Met herhaling van acties creëer je gedrag. Dus met het observeren en dus niet te reageren op de ‘negatieve’ kant van de mind, laat je het automatisch steeds meer los en verdwijnt het uiteindelijk. Door de nieuwe input, de nieuwe dingen die je tegen jezelf zegt en de acties die je vanuit daar onderneemt creëer je dus nieuw gedrag. In het begin is dat misschien zwaar, maar hoe vaker je het herhaald, hoe makkelijk dit wordt op de lange termijn. Het gaat met ups en downs, niet elke situatie is hetzelfde, niet elke dag is hetzelfde, niet elke maand, elk jaar, enzovoort zijn hetzelfde. Maar blijf volhouden en uiteindelijk kun je elke situatie aan en creëer je sterke nieuwe gewoontes. Dit nieuwe gedrag vormen kan dus wat geduld, energie en doorzettingsvermogen kosten in het begin, maar gaat je uiteindelijk veel meer opleveren en je brengen wat je echt wilt. Je kunt op deze manier alles bereiken. Niet wat je denkt te moeten bereiken, maar alles wat je echt wilt bereiken. Je krijgt meer energie, je verlegt je grenzen, je creëert een leven waarvan je misschien dacht dat het onmogelijk voor je was.

Kun je ook uitleggen hoe je dit toepast bij emotionele triggers?

Één van de grootste emotionele triggers waar ik zelf op uitkwam nadat ik alcohol, drugs en tabak al had losgelaten was voor mij eten. En daar ben ik nog steeds mee bezig, dat is een gewoonte die ik mezelf heb aangeleerd van jongs af aan, dus dat zit wat dieper. Ten eerste was intermittent fasting een hele goede manier waarmee ik deze ‘verslaving’ blootlegde en er meteen mee leerde omgaan. Door steeds pas te eten vanaf de middag kon ik heel wat emotionele triggers leren observeren die ik als ‘honger’ was gaan zien. Honger is sowieso onzin in onze maatschappij, iedereen zou makkelijk dagenlang zonder eten kunnen zonder bij een echt hongergevoel uit te komen. Maar dat is een onderwerp voor een andere keer. Wanneer de emotionele trigger opspeelt, kun je ervaren dat je het gevoel krijgt dat je gek wordt als je niet op dezelfde manier reageert als je altijd hebt gedaan, in dit geval voor mij dus door eten in mijn mond te stoppen. Door tegen jezelf te zeggen ‘het gaat vanzelf voorbij’ heb je al meer het gevoel dat je het aankunt. Door vervolgens toe te passen dat je net iets meer kunt bereiken dan waar je nu bent kun je leren om door emoties heen te gaan die aan de oppervlakte komen. Je verteld jezelf dat je het zeker nog wel een uur kunt volhouden, dan zal je zien dat het gevoel wat opkomt, de honger die je denkt te hebben, vanzelf weer wegborrelt. Je ervaart dat het eigenlijk gewoon energie in motie is, je darmen die aan de schoonmaak zijn en onderdrukte emoties die vrijkomen. Allemaal goede dingen dus, maar allemaal dingen die ik nooit wilde voelen, want ik deed er alles aan om helemaal niks te hoeven voelen. Dus door jezelf te vertellen dat dingen altijd voorbij gaan en door jezelf te motiveren om het net even wat langer vol te houden, trick je je mind en ga je dingen leren observeren, verwerken en loslaten. Hier ga je van groeien. Je wordt mentaal sterker, krijgt meer energie, je voelt je fitter en krijgt richting in je leven. Het kan zomaar je nieuwe verslaving worden, het gevoel van voldoening wat zelfontwikkeling je geeft.

En tenslotte meditatie? Hoe gebruik je deze dingen daarbij?

Meditatie is in essentie observeren zonder te reageren. Maar door wat in deze blog benoemd is te gebruiken kun je er nog meer uithalen. Op het moment dat je het niet meer vol denkt te houden, vertel je jezelf dat alles altijd voorbij gaat. Je wordt vanzelf rustiger, gaat door hetgeen wat je ervaart en je zult merken dat je meditatie daarna zelfs verdiept. Wat ik zelf ook doe om langer te mediteren is gebruik maken van ‘intervalgongen’ in de app ‘Insight Timer’. Ik weet bijvoorbeeld dat als ik dagelijks wil mediteren, dat 20 minuten voor mij op dit moment goed voelen, maar ik weet ook dat ik er 30 makkelijk vol zou kunnen houden. Alleen vanaf het moment dat ik standaard een timer zette van 30 minuten, begon ik dagen over te slaan. Ik stel dus nu een timer in van 30 minuten, met een intervalgong op 20 minuten en ik zeg tegen mezelf dat ik kan stoppen na de intervalgong als ik dat wil. Ik mediteer nu dus elke dag minimaal 20 minuten, maar vaak ook 30 of zelfs langer. Iets blijven doen en daarmee een sterke en gezonde gewoonte creëren is belangrijker dan er zo snel mogelijk in ontwikkelen.

Leer je eigen mind kennen, zodat je weet hoe je ermee omgaat. Iemand die compleet onbewust is van de mind valt vaak voor de tricks van de mind en laat zich gebruiken. Iemand die bewust wordt van de werking van de mind kan tricks gaan gebruiken om de mind voor zich te laten werken. Je kunt gebruikt worden door je mind, of je mind leren gebruiken. Je zult inzien dat de mind een krachtige tool is, het kan je veel meer laten bereiken dan je ooit voor mogelijk hield. De mind ‘tricks’ in deze blog zijn simpel, maar krachtig en een goede basis om mee te beginnen. Je kunt je mind steeds beter leren kennen, steeds beter leren gebruiken en transformeren in een mind die voor je werkt in plaats van tegen je. Verander je mind, verander je leven.

Zit je met vragen, heb je iets op te merken of wil je wat kwijt? Mail me of stuur een DM op Instagram. Wil je graag iets delen? Laat een reactie achter onder aan deze pagina of de post op Instagram/Facebook!

Live, Love, Shine.

Mark

Spread the love with:

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *