Body, mind & soul.

Hoe begin ik met meditatie?

Één van de vragen die me het meest gesteld wordt is: “hoe begin ik met meditatie?” En eigenlijk is dat heel erg simpel, maar misschien is het fijn om je mee te nemen in een korte uitleg en mijn ervaring van waar het begon. Als ik terugga naar waar het voor mij begon, dan zou ik mezelf als advies geven “hou het simpel”.

Laten we beginnen met simpel

Dingen zijn altijd simpel, het is onze mind die dingen gecompliceerd maakt. Het zijn onze woorden die complexe patronen vormen om expressie te geven aan de simpele dingen die het leven ons aanbiedt. En dat is iets moois, we kunnen dingen in woorden proberen uit te drukken. We kunnen op deze manier met elkaar communiceren wat we ervaren. We kunnen denken, spreken, schrijven, uitbeelden, eigenlijk alles wat met symbolen te maken heeft. Maar dit maakt dingen ook onnodig gecompliceerd. Vele van ons raken in de knoop en het leven zal niet meer vrij door ons heen stromen. Meditatie is een vorm om jezelf te bevrijden van die knopen. Met meer theorie, meer woorden en meer analyse worden dingen alleen maar meer complex. Maar we willen terug naar simpel. Minder theorie, minder woorden en minder analyseren. Beter gezegd, laat je mind even tot rust komen en al die dingen zullen vanzelf gebeuren.

Meditatie is gewoon zijn

Simpel gezegd, maar wat is dan gewoon zijn? Hoe kun je gewoon zijn? Aanwezig zijn. Aanwezig zijn in de stilte en dit je canvas laten worden. De dingen die je hoort, ziet en vooral voelt in de stilte zitten allemaal al in je ervaring. Alleen er is vaak zoveel ruis dat je het niet langer bewust ervaart. Ook is het geruststellend om te weten dat alles wat je gaat ervaren niets is om bang voor te zijn, het is er tenslotte altijd al geweest, alleen nu wordt je er bewust van. En dat is de kunst van meditatie. Alles bewust voorbij laten gaan. En alles gaat voorbij, ook dit, wat dan ook. Wordt stil en ervaar. Wat voel je? Fysieke pijn? Spanning? Emoties? Tintelingen? Jeuk? Laat het zijn, observeer het gewoon. Misschien hoor je wel gedachtes voorbij komen? Misschien zie je ze? Misschien zie je beelden? Misschien herleef je momentjes van de dag? Komen dingen terug in je bewustzijn waar je in je hoofd eerder mee bezig was? Dat is allemaal goed, laat het zijn, laat het zweven en doen wat het doet.

Obsessie of afkeer

Het probleem is dat we vaak reageren op wat we ervaren met afkeer of obsessie. We identificeren ons met de dingen en we hebben een bepaald beeld van onszelf waar we deze dingen wel of niet bij vinden passen. We proberen ze te onderdrukken door delen van ons lichaam aan te spannen, onszelf af te leiden of te verdoven. Of, we raken erdoor geobsedeerd, blijven het herhalen en analyseren waardoor het steeds groter en enger lijkt te worden. Maar op het moment dat we ook deze reactie beginnen te observeren en misschien wel de reactie op de reactie, dan ontstaat er een afstand. Een gevoel van rust en ontspanning. Dingen lijken van je af te zweven en ze verdwijnen ergens. Misschien komen dingen later weer terug en merk je nu je eerste reactie al op in plaats van de reactie op de reactie. De keer erna merk je iets op in je ervaring en lijkt de hele reactie verdwenen te zijn. Het is als een ui met heel veel laagjes waarbij je met meditatie vanzelf de laagjes laat verdwijnen. Meditatie pelt de laagjes af die jij in het verleden hebt opgebouwd. Meditatie brengt je steeds dichter naar je kern waar alleen maar liefde, rust en ontspanning overblijven.

Maar hoe begin ik?

Je gaat zitten op een stoel, op een kussen, op je yoga mat, op de grond, waar dan ook. Het belangrijkste is dat je kunt ontspannen en zo recht mogelijk zit zonder dat dit teveel inspanning kost. Plaats beide voeten voor je op de grond of ga zitten in de lotushouding met gekruiste benen. De vorm evolueert vanzelf naarmate je het langer doet. Het gaat er ten eerste om dat je leert om met jezelf te zijn in de stilte en leert om gewoon te observeren, zonder te reageren. Zet een timer van een tijd die goed voelt voor je. Ik geloof dat we allemaal ten minste vijf minuten onze ogen kunnen sluiten. Vijf minuten stil zijn en gewoon even observeren wat er komt. Je ademhaling is daar, die is er altijd. Oppervlakkig of diep, snel of langzaam, vanuit je borst of je buik, of misschien van het ene naar het andere. Laat dat allemaal gebeuren. Je bent hier om te observeren, niet om iets te forceren. Je lichaam ademt vanzelf wel. Je kunt beginnen met een paar diepe ademhalingen, maar laat het vervolgens los. Je ademhaling flowt vanzelf waar het doorheen moet gaan om te verwerken wat verwerkt moet worden. Niks is goed, niks is fout, elk moment is anders. Alles is een constante stroom van verandering.

Leg de lat niet te hoog

Begin met de vijf minuten en zeg tegen jezelf dat je dit elke ochtend gaat doen voor een week. Maak er een challenge van, we houden allemaal van een haalbare uitdaging. Het is iets nieuws, je bent dit waarschijnlijk niet gewend en zo iets simpels als elke ochtend even vijf minuten in stilte zitten voor een week kan al veel voor je doen. Al is het om alleen maar gewend te raken aan even niet bezig  zijn en jezelf afleiden. Wanneer je dit hebt gehaald maak dan van de week twee weken of misschien drie. Wanneer je dit meer dan een maand doet zal je merken dat het een gewoonte wordt en je aan je dag begint met vijf minuten stilte zoals je gewend bent om te ontbijten, een bak koffie drinkt of je tanden poetst. En een positieve gewoonte zoals dit gaat je vooral op de lange termijn nog zoveel meer opleveren dan alleen wat meer mentale rust. Je gaat het leven anders ervaren. Je zal kansen en mogelijkheden gaan zien waar je voorheen alleen problemen leek te zien. Je gaat je bewust worden van wat je echt wilt en zal automatisch beter voor jezelf willen gaan zorgen en hierdoor meer uit het leven kunnen halen. Je gaat veranderen en dat is goed. Je veranderd niet echt, je durft alleen steeds meer gewoon jezelf te zijn. Je laat misschien wel de grootste complicatie van je leven langzaam los: wie je denkt te moeten zijn. Je bent al iemand, je hoeft alleen maar terug te komen tot dat. Je wordt weer de spontane, zelfverzekerde en avontuurlijke zelf die je altijd bent geweest van binnen.

Tips die ik mezelf zou geven

Zoals ik net schreef: leg de lat niet te hoog. Je hebt niets te bewijzen, je hoeft niet meteen 20 minuten te kunnen zitten, begin gewoon met vijf en wanneer het een vaste gewoonte is zal je vanzelf gaan verlangen naar langere meditaties. En misschien is dat maar af en toe, misschien blijf je altijd bij die vijf minuten. Dat is prima, het moet nooit een drempel worden, het moet voelen als een fijne gewoonte. Je moet er speels in kunnen gaan, met een gevoel van avontuur op ontdekking gaan in jezelf in plaats van jezelf iets op te willen dringen. Doe het voor jezelf. Al heb je het een week niet gedaan, doe het wanneer je er weer aan denkt. Ga niet alles analyseren, het lost zichzelf op en inzichten volgen ook vanzelf. Soms is er geen inzicht nodig en lijken dingen als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Je vergeet de complicaties vanzelf als je ze toestaat er te mogen zijn en durf ze dan ook los te laten. Hou niet vast aan dingen zodat je een gevoel van controle hebt, het weerhoud je van het ervaren van vrijheid. Vrijheid is leven, controle is slavernij. Maak jezelf geen slaaf, bevrijd jezelf. Controle is een illusie, een blokkade voor het leven wat van nature altijd door je heen wilt stromen. Zijn er meer vragen waar je mee zit? Stuur me een berichtje, ik beantwoord je vragen met plezier.

Live, Love, Shine.

Mark

Spread the love with:

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *